2011-08-16

Böcker

I sommar har jag läst väldigt mycket. Det började i Grekland och sen kunde jag inte sluta utan fortsatte att köpa böcker och mala dem. Jag älskar bokbutikerna "ta fyra betala för tre"-erbjudanden. Och jag har snöat in på chic lit. Det är lagom djupt för mig. Kanske inte särskilt uppbyggande och lärorikt och sånt där men lättsamt. Man behöver inte tänka så mycket. Bara läsa, garva och glömma. Inga funderingar om vad författaren vill säga.

Jag har nog inte läst såhär mycket på tio år eller nåt. Jag har en kompis, hon går ofta under namnet Karin i Strömstad för att vi kunde hålla ordning på vem som var vem förr. Jag kallade henne Diddi ibland, det var inte så populärt och jag har fortfarande inte förstått varför... Så Karin i Strömstad fick det bli istället. I alla fall, hon brukade komma och sova över hos mig på loven för cirka tio år sen. Och vi hade ett väldigt speciellt umgängesmönster. Vi läste hela dagarna i ända mer eller mindre, vi två och böcker låg utspridda i mitt rum och så läste vi under djup tystnad. Ibland åt vi såklart emellan men mestadels plöjde vi bara böcker. Och det var inga djupa verk då heller, mest Kitty och Tvillingarna. Men det var nog så spännande. Och sen när det blevnatt och vi skulle sova, då först brukade vi prata med varandra. Långt in på småtimmarna till en av oss blev för trött och somnade. Så sov vi länge nästa morgon och sen fortsatte läsandet. Men det var en väldigt behändig sätt att umgås för båda tyckte om det.


När jag var yngre ville jag bli författare också och jag hade fått för mig att jag skulle gett ut en bok innan jag var 18. Det blev självklart inte så. Men jag skrev faktiskt en berättelse som blev på flera hundra sidor. Den handlade om en brud som fick tillbringa sin sommar hos sin konstiga farbror och faster och där fick hon lära sig vad som var viktigt i livet och stå upp för sig själv och när skolan började kom hon tillbaka som en cool och stark människa som struntade i de tuffa gänget på skolan och blablabla... Bokförlaget nappade inte. Sen skrev jag en berättelse om en liten kille som hette Anton, han bråkade hejdlöst med sin storasyster och låste in sig i skafferiet med en ask chokladpraliner. Men inte heller det nappade bokförlaget på. Och efter det la jag ner mina författardrömmar.

Inga kommentarer: