2012-01-27

FISK

Fredagkvällar I SalemKyrkan står det för ;-)

Ikväll har vi haft ungdomssamling i kyrkan igen och jag är med där som ledare. Det är en tillställning för sig, från strax efter 18 och framåt 22-23 är det full rulle. Mycket skratt, mycket stoj. Ibland är det lagom motiverande att gå dit, framförallt om man är trött själv.

Men när man når ungdomarna efter mycket kontaktsökande och de berättar om allt de funderar på, om skola, familj, vänner, oro, problem, glädje, önskningar, Gud, kyrkan, framtiden. Allt. När de inte går att stoppa och de berättar sak efter annan. När det blir sådär då får man så mycket tillbaka och det är det jag gillar med dehär samlingarna. Då är all trötthet som bortblåst och allt fokus ligger på att bara lyssna. Då känns det som om man gör någon verklig nytta.

Och för varje samtal jag får ha med dem blir jag varse om att de trots sin ålder (13-16) är de otroligt visa. Ibland kan man nog lära mycket mer av dem än man tror.

Dessutom har vi väldigt roligt bland ledarna. Eller jag har väldigt roligt i alla fall. Jag vet inte när jag skrattade så mycket som jag gjort ikväll senast. Det gör ju inte saken sämre.

1 kommentar:

Malle sa...

Det låter som att du skulle läsa till socionom. Då får du jobba med det alltid om du vill, att prata med människor. :)Det enda jag lärde mig i bibel social var att man ska vara som en åsna i mötet med andra människor. Bland annat att ha stora öron och inte säga så mycket. Bra där, nu gav jag mig själv ett tips om vad jag kan skriva i mitt nästa blogginlägg :) Haha.