2012-08-17

Ljud

När man ska sova om kvällen hör man ofta väldigt mycket ljud som man inte tänker så mycket på. Och sedan jag blev Vargöbo har jag konstaterat att utbudet av ljud skiljer sig från ljuden i stan. Nu för tiden kan man få ta del av grannens mummel på sin altan, bussen som stannar utanför dörren mer eller mindre, någon bebis som gråter nånstans långt bort och försöker vaggas till sömns under en nattpromenad och framförallt tystnaden. I stan däremot kunde jag vakna av en övertänd granne som spelade musik så hela byggnaden skakade, polisbilen som vrålade upp längst sundsgatan i full karriär, fulla ungdomsgäng som hängde utanför fönstret och skrek smarta saker som "Asså bröööööööööööööll kolla jag kan pissa brööööööööl mitt namn på vägen ööööööööööööhh... Öööööö!!!"

Man kan säga som såhär att ljuden är bra ner sofistikerade på landet. Nu ska jag sova till tystnaden, och något mycket svag musik nånstans ifrån.

Inga kommentarer: