2012-11-21

En liten uppmaning

Ibland hatar jag mitt jobb! Som idag när jag hade en kund som var fruktansvärt otrevlig och bara ville sätta mig på plats. En kvinna som pratade till mig som om jag vore fem år och vad jag än gjorde så var det fel. Och trots att jag gjorde så gott jag kunde och inte på något sätt var otrevlig var hon hemskt elak och jag blev näst intill gråtfärdig. Att hon dessutom var äckligt trevlig och inställsam mot min kollega gjorde knappast saken bättre. Vid sådana tillfällen vill jag gå ut på lagret och skrika rätt ut. Men det går ju inte för sig riktigt.

Och ibland älskar jag mitt jobb! Som idag när jag en stund efter den elaka kvinnan mötte en vänlig människa som berättade att hon var allvarligt sjuk och var oerhört tacksam över min hjälp. Hon bad nästan om ursäkt för att jag hjälpte henne men när hon gick därifrån nöjd och belåten med ett par byxor var jag också nöjd och glad för jag visste att jag gjort ett bra jobb. Och när kunderna säger att jag passar bra i butik, då är jag också stolt.

Men att arbeta i butik, eller vilket serviceyrke som helst antagligen, är väldigt ombytligt. Ena stunden pest, nästa fantastiskt. Det beror så mycket på människan man möter och vilket humör denne är på och om den behandlar mig med respekt. Nog jobbar man med att serva och det är kul, men man är ju inte mer än människa. Jag har haft kunder som glott mer på mina bröst än i mina ögon, jag har haft kunder som vägrar hejja när jag gör det, jag har haft kunder som ifrågasatt mitt arbete och som fräst att jag inte gör något bra. Vid sådana tillfällen är det svårt att vara trevlig och glad och hjälpsam fastän man måste.

Så en uppmaning till alla som nån gång handlar vilket vi gör allihopa mer eller mindre. Le mot expediten, hälsa, förstå att hon/han gör så gott den kan och inte vill göra ditt liv till ett helvete trots att du är stressad. Och tjafsa inte om småsaker även om det handlar om principer, en kassörska kan ofta påverka väldigt lite och är antagligen redan medveten om problemet. Skjut inte budbäraren liksom. Det är så enkelt, behandla andra så som du själv vill bli behandlad.

Inga kommentarer: