2011-06-07

MÜSSLI

Såhär i tentapluggtider så är jag väldigt intresserad av allt som inte har med tentaplugget att göra. Hopplöst!! Fick för mig att göra egen müssli förut vilket är konstigt på flera sätt:

1. Jag äter knappt müssli.
2. Jag har aldrig gjort egen müssli förut.
3. Jag har aldrig ens tänkt tanken att göra egen müssli förrän just precis idag.

Men vem vet. Det kanske kommer till användning någon gång när jag lika plötsligt får för mig att jag vill ha det att äta.


Ser ut som om den innehåller harpluttar och vissna flugor men det gör den inte, bara nötter och russin...

Såhär gör man i alla fall om någon annan skulle få för sig att behöva göra egen müssli...

3 dl fiberhavregryn
1 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
2 dl hasselnötskärnor
Flera msk honung
1,5 dl vatten
3 msk olja
2 dl russin

Först blandar man allt det torra och så geggar man ihop det med vatten, olja och honung (honung tog jag i obestämd mängd, beror ju på hur sött man vill att det ska bli men säg att jag använde 5 msk). In i ugnen på 200 grader tills det börjar få färg och bli knaprigt, kanske 30-40 minuter. Rör lite ibland så det delar på sig. Sen när det är ute ur ugnen igen så är det bara att blanda ihop med russinen och sen är det klart att äta.

Nu önskar jag mest av allt att det skulle börja åska så min huvudvärk släpper. Och så önskar jag att jag skulle kunna uppbringa såpass mycket disciplin att jag tar tag i pluggandet.

Inga kommentarer: