2012-11-12

Rågrussinbullar

Det har blivit lite av en vana att de dagar jag är ledig så bakar jag bröd. Mest av den enkla anledningen att vi äter ganska mycket bröd och det är både godare och i viss mån nyttigare med hembakt. Dessutom är det ganska kul. Jag brukar pröva lite olika recept men en del surdegslimpor har det blivit. Och senaste grejen jag fått dille på är frallor. Idag har jag gjort några rågrussinbullar som jag hittats i Leilas bakbok. De blev jättebra och väldigt goda. För den det intresserar kommer receptet här. Eftersom jag viktväktar kan jag ju meddela mina likasinnade vänner att de innehåller 4 pp/bulle.

Till 12 små bröd behövs:

35 g smör
3 dl mjölk
1/2 dl sirap
1 tsk salt
1 msk brödkryddor
50 g färsk jäst
1 dl russin
8 dl rågsikt

Smält smöret och tillsätt mjölk, sirap, salt och brödkryddor. Värm till fingervarmt. Smula jästen i en bunke och lös upp den med degvätskan. Rör ner russin och rågsikt pö om pö till en smidig deg. Jäs i 30 minuter. Baka sedan ut 12 bullar och låt jäsa ytterligare 30 minuter under bakduk. Grädda i 225 grader i cirka 10 minuter.


Jag gillar bröd med russin i, det är det ju inte alla som gör men då är det ju bara att plocka bort dem. De här bullarna blev liksom lite sega och goda av kryddorna så pröva vettja!

Inga kommentarer: